English

Podle policejních statistik se více než tisíc seniorů ročně stane obětí podvodníků.
Ti totiž přicházejí se stále novými triky, jak důvěřivé lidi obelstít.

Proto ve spolupráci s Policií ČR přinášíme několik rad, jak se nenechat napálit.
Máte ve svém okolí seniora? Poraďte mu, jak se bránit.

NEBOJTE SE ŘÍKAT NE

NE, bez ověření identifikace vás k sobě domů nepustím.

Někteří podvodníci mohou zazvonit u vašich domovních dveří a pod záminkou opravy nebo výměny telefonu se snažit dostat k vám domů. Ještě předtím, než komukoli neznámému umožníte vstup do bytu, vyžadujte identifikační kartu společnosti, kterou zastupuje. Pokud k sobě domů někoho cizího pustíte, v žádném případě ho nenechávejte o samotě bez vašeho dozoru, i když vám k tomu bude dávat záminku.

Totožnost pracovníků O2 si můžete bezplatně ověřit na telefonu 800 130 027. Pracovníci O2 při osobní návštěvě u vás doma nikdy nevybírají peníze v hotovosti. Veškeré opravy či poskytované služby jsou součástí pravidelného měsíčního vyúčtování.

NE, děkuji, na předváděcí akce nechodím.

Možná vám doma zazvoní telefon a volající vám příjemným hlasem oznámí, že pro vás jako pro věrného zákazníka má hodnotnou odměnu. Zní to sice lákavě, existuje ale riziko, že se může jednat o podvod, který vás může připravit o desítky tisíc korun. Na místě předání na vás totiž místo odměny mohou čekat podvodníci, kteří z Vás pod záminkou výhry či výhodné služby budou lákat peníze. Společnost O2 své zákazníky na předváděcí akce pod záminkou hodnotné odměny nezve.

NE, heslo z přijaté SMS Vám neřeknu ani nepošlu.

Neposílejte ani neříkejte cizím lidem kódy, které vám přijdou prostřednictvím SMS, a o které jste sami nezažádali. A to ani v případě, že se volající bude vydávat za zástupce operátora nabízejícího vám slevu na služby. Poslání ověřující SMS někomu cizímu je stejné, jako kdybyste někomu nadiktovali PIN k platební kartě. Podvodníci díky SMS kódu, který je určen výhradně vám, mohou zneužít váš účet.

NE, děkuji, o tuto službu nemám zájem.

V poslední době se v O2 množí stížnosti zákazníků na podvodné jednání zástupců konkurenčních společností. Je možné, že obchodníci z těchto firem přijdou i za vámi a budou vám tvrdit, že O2, Telefónica nebo Český Telecom přestává poskytovat službu pevné linky a vy proto musíte podepsat novou smlouvu, která vám zaručí používání vašeho telefonu i nadále. Tyto informace jsou však nepravdivé. Pokud jste se službami a používáním pevné linky spokojeni, radíme Vám tyto obchodníky odmítnout, případně si ověřit jejich identifikaci a nechat si poradit na bezplatné lince 800 130 027. Ušetříte nejen čas vynaložený se změnou poskytovatele, ale i finanční prostředky, které tito obchodníci vybírají za nový telefon.

NE, děkuji, bez pozorného přečtení a domluvy s blízkými smlouvy nepodepisuji.

Nepodepisujte dokumenty, které si předem pozorně nepřečtete. Vezměte si čas na rozmyšlenou, poraďte se s vašimi blízkými a informace si ověřte. Nepodléhejte nátlaku, že akce je časově omezená, a když podepíšete hned, získáte bonus ke smlouvě. Při podepsání smlouvy bez jejího důkladného přečtení vás podvodníci mohou připravit i o celoživotní úspory.

NE, peníze neznámým lidem nepůjčuji.

Nepředávejte bez uvážení své peníze cizím lidem. V dnešní době jsou častým problémem telefonáty podvodníků vydávajících se za příbuzného, který je v nouzi a žádá o půjčku finanční hotovosti. Ten, kdo si pro peníze nakonec přijde, je však jen podvodník vydávající se za kamaráda vašeho příbuzného. Předtím, než předáte peníze údajnému známému, ověřte si situaci tak, že zavoláte vašim blízkým.

Vytiskněte si tyto rady a předejte je seniorům ve vašem okolí.

BEZPEČNĚ NÁS POZNÁTE

Obchodní zástupci společnosti O2 a také autorizovaní partneři naší společnosti se při každé návštěvě zákazníka musí prokázat identifikační kartou. Doporučujeme všem zákazníkům, aby identifikační kartu od každé návštěvy vyžadovali a v případě nejistoty si totožnost pracovníka O2 prověřili na bezplatné lince 800 130 027.

Jakou podobu mají identifikační karty?

karty

Co naše bezplatná bezpečnostní linka 800 130 027 poskytuje?

  • Můžete na ní ověřit identifikaci obchodníka či prodejce.
  • Můžete nás informovat o svých pozitivních i negativních zkušenostech z jeho přístupu.
  • Poradíme vám, jak se bránit před nevhodným jednáním neprofesionálních prodejců nebo před triky podvodníků.

V případě podezření na podvodné jednání neváhejte a ihned se obraťte na tísňovou linku Policie ČR: 158.

Seniorům v náročné životní situaci pomáhá také Linka seniorů, kterou provozuje obecně prospěšná společnost Elpida. Na bezplatnou linku 800 200 007 mohou díky dlouhodobé podpoře Nadace O2 zdarma volat senioři a osoby o seniory pečující kdykoliv ve všední dny od 8:00 do 20:00.

Pod záštitou: